Днешните публикации в пресата предизвикаха у мен противоречиви чувства.
Спомних си как, в продължение на четири години, Волен Сидеров не беше
влизал в кабинета си, за да установи, че в него е подписката в защита на
малките блокове, за които и той се “бореше”.
Спомних си как
Президентът Първанов, през март 2002г., не наложи вето върху Закона за
ратификация на споразумението между Република България и ЕБВР относно
дейностите на международния фонд Козлодуй за подпомагане на извеждането от
експлоатация в България, с което беше потвърдено ранното извеждане на блоковете
от експлоатация.
Спомних си как Министерски съвет
не изпълни препоръките в Решение на Народното събрание, обнародвано в ДВ,бр.71
от 23.07.2002г., с което беше одобрена Енергийната стратегия на Република
България. Всъщност, с това решение бе заблудена обществеността след горната
ратификация.
Спомних си, че министър Румен Овчаров отказа да внесе за ратификация
първото споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие от
1993г, с което се предоставяше безвъзмездна помощ в размер на 24 милиона екю за
модернизацията на малките блокове и в което, ни в клин - ни в ръкав, се искаше
спирането им през 1997 и 1998 година.
Споразумението с банката се базираше на Европейското споразумение за
асоцииране от 1991 година между Европейските общности и техните страни членки,
от една страна и Република България от друга страна, ратифицирано със закон от
НС на 15.04.1993г., в сила от 01.02.1995г., а именно член 80 “Ядрена
безопасност”:
1.
Целта на
сътрудничеството е да осигури по-безопасно използване на ядрената енергия.
2.
Сътрудничеството
ще обхваща главно следните области:
-
подобряване
функционалната безопасност на българските ядрени електроцентрали;
-
оценка за
възможността за реконструкция на съществуващите енергийни мощности, снабдени с
реактор ВВЕР 440;
-
подобряване
квалификацията на управленските и други кадри на ядрените инсталации;
-
усъвършенстване
на законите и подзаконовите актове в България, относно ядрената безопасност и
укрепване на контролиращите звена и техните ресурси;
-
ядрена
безопасност, готовност за действие и управление при извънредни ситуации в
ядрената енергетика;
-
радиационна
защита, включително наблюдение на радиацията в околната среда;
-
проблеми на
рециклиране на горивата и обезопасяване на ядрените материали;
-
управление на
радиоактивните отпадъци, дезактивиране и демонтаж на ядрените инсталации;
-
обеззаразяване.
Допълнението към
него се базираше на едно решение на Г-7 от 1992г., с което се обявяваше, че
блоковете “ВВЕР -440/230 не са достатъчно безопасни и не могат да бъдат
модернизирани на разумна цена”. И точно тук е разковничето за последвалите
неудачи в защитата на блоковете, умело използвани от зародилата се вътрешна
конкуренция в енергетиката на България и от европейските ни партньори, които
виждат в работата им заплаха за реализация на техните цели.
Вероятно поради
слаба памет, ние винаги се борим не с причината, а с последствията. А причината
за затварянето на малките блокове е точно това решение на Г-7.
Вярно е, че Г-7
по това време е организация на най-богатите страни в света, но тяхното решение
няма никакво правно основание и има само пожелателен характер. Това се
потвърждава от факта, че ЕС не е инициирал промяна в договорите за
присъединяване на страните от източния блок и което последствие се доказва от
внесените в съда искания срещу Европейската комисия.
Решението на Г-7
има чисто политически характер, насочено е основно срещу Русия и в обосновката за него са използвани не дотам
законови средства, които стават основа за последващ натиск и принудено
“съгласие” на България, Словакия и Литва да затворят блоковете си.
Какво имам предвид?
Международната
атомна агенция/МААЕ/ е създадена от Организацията на обединените нации/ООН/ за
контрол върху неразпространението на ядрените оръжия и за подпомагане на
държавите участнички при използването на атомната енергия за мирни цели. Като такава, тя разработва редица програми за
подобряване на безопасността на ядрените електроцентрали, предизвикани преди
всичко от авариите в Три майл айлънд - 1979г. и Чернобил – 1986 година.
Основните работещи програми по това време се реализират с мисиите ASSET и OSART,
осъществявани от експерти на Агенцията. Първата подпомага държавите участнички
в уеднаквяване подхода към оценка на инцидентите в ядрените централи, втората
дава препоръки за подобряване на безопасността им. За оказването на такава
помощ се изисква официално заявление на държавата, а резултатите от мисиите
имат конфиденциален характер и се предоставят само на страната, която я е
поискала. Единствено тя има право да разсекрети доклада с оценките на
експертите.
За съжаление, в
политиката няма правила и резултатите от мисиите в АЕЦ Козлодуй през 1990-91
година бяха използвани за натиск върху България, без тя да е дала съгласие за разсекретяване,
доколкото си спомням. С този си акт МААЕ става проводник на икономическата
политика на държавите от Г-7. Това е юридическият факт, който, според мен, може
да бъде използван в съда за отмяна на принудителното налагане на трите държави
да спрат блоковете си, с последващо извеждане от експлоатация.
В аспект на
гореизложеното, ми се ще да си спомним, че преките загуби от инвестиции и
непроизведена електроенергия, свързани с
преждевременното извеждане на блокове 1-4 се оценяват на 6,5 милиарда USD и е
далеч по-голяма от предоставените досега средства от Европейския съюз, за
компенсиране на спирането им.
Ще ми се да вярвам, че е дошло време
политици и специалисти да се обединим в защита на тази кауза!
Русчо Янков
Няма коментари:
Публикуване на коментар