Бисквитки

петък, 11 март 2011 г.

Кметът Шахов: Новата жп магистрала няма да бъде безопасна!


 Община Враца настоятелно иска от държавните институции и ведомства яснота и промени по проекта за новата железопътна магистрала.  В писмо до министъра на транспорта информационните технологии и съобщенията се казва:
„Преди време помолихме заместник министър Московски за среща между служители на Община Враца от една страна и представители министерството, или представители на проектантския колектив от друга, за запознаване с  предвижданията на проект: "Техническа помощ за модернизация на жп линия Видин-София” за територията на гр.Враца, която не беше осъществена.
На 07.03.2011г. се проведе обществено обсъждане на Доклад за оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Модернизация на железопътна линия Видин-София”. На обсъждането бяха представени идейни проекти за участъка от железопътната линия от София до Руска Бяла и за участъка от Видин до Медковец.
За участък ІІ – Брусарци (Медковец) – Руска Бяла(Мездра), в който попада гр.Враца не беше представен проект.
Обяснението, дадено от представителите на възложителя и проектанта за предвижданията на проекта на територията на гр. Враца е изключително притеснително за общинската администрация и гражданите.
Във връзка с горното Ви моля, да ни изпратите екземпляр от проекта, за да можем да вземем адекватно становище по него.”
 Безпокойството идва от няколко посоки.
На първо място е фактът, че железопътното трасе, минаващо през града разделя територията му на две части, като за преминаването на пешеходци и МПС от едната в другата към момента има изградени само две съоръжения, отстоящи на големи разстояния едно от друго. Това ще създаде проблем с придвижването на хората от едната част на града към другата. Реално 2/3 от жителите ще бъдат с ограничен достъп до центъра на града, където се намират административните сгради и представителства на държавните институции и учреждения. Съгласно действащият общ устройствен план на град Враца преминаващата през града ж.п. магистрала ще се пресича на четири места с различни транспортно – комуникационни съоръжения, а към момента са изградени само две връзки – 1 подлез и 1 надлез.
Следва проблемът с шумоизолирането и безопасността. На стр.41 от Доклад за ОВОС на инвестиционното предложение е вписано следното: „В разглеждания проект за модернизация на ж.п. линията Видин – София няма участъци с намалени отстояния, съгласно изискванията на Наредба 7”. Това категорично не отговаря на истината за големи части от 4 квартала - „Калоянци”, „Сениче”, 72 и „Металург”. По протяжение на трасе с дължина 4.5 километра се намират жилищни сгради, които реално са на отстояние между 20 и 40 метра от крайния коловоз на линията, с което са нарушени изискванията за хигиенно – защитна зона от 50 метра. Много от жилищните сгради са многоетажни блокове. Не е отчетен дори фактът, че на разстояние 1600 m нивата на шума от ж.п. магистрали удовлетворяват норматива за вечерно време, а от ж.п. линии І и ІІ категория норматива за нощно време, тъй като по права линия дори Балкана не отстои на такова разстояние. В мерките, визирани в Доклада за ОВОС в т. 7.1.5 за Враца е предвидено проучване за траншейно преминаване поне в участъците, в които това е възможно; при влизането и излизането на трасето в/от населеното място да се изпълнят транспортни шумозащитни екрани успоредно на линиите, а предложението е по цялото трасе, което минава през града това да бъдат огромни 4-метрови бетонни стени. На много места по света те са естетизирани със залесени земни насипи, но това за Враца е невъзможно, тъй като липсва пространство. Отстоянието от жилищните сгради е от 20 до 40 метра, а на два метра успоредно минава път Е 79. По време на общественото обсъждане експерти от Община Враца направиха предложение трасето да преминава подземно бе отговорено, че това е много скъпо удоволствие и на този етап е невъзможно. Друг е въпросът, че такова подземно преминаване е предвидено за много други участъци с приблизителна обща дължина 37 километра и неизменно следва другият – с колко ще се оскъпи проекта, ако то е 42 например при това, за да защити сигурността на хората?! Дори най-непредубеденият човек, виждайки цялото трасе забелязва, че линията почти навсякъде е изнесена извън населените места, а изключение правят само Враца и Криводол. По време на общественото обсъждане бе поставен въпросът защо линията не следва околовръстния път на Враца. Отговорът е най-малкото смущаващ – защото е изграден само първият етап до Оряховско шосе и ж.п. линията ще преминава през пречиствателната станция за отпадни води на Враца, както и че никой няма да ползва ж.п. транспорт, ако гарата е извън населеното място. Това предизвиква поне три риторични въпроса: Задължително ли е наистина линията да преминава точно през пречиствателната станция? Не е ли по-благоприятно да се изгражда трасе на терен, който все още не е обременен със сгради, съоръжения и друга инфраструктура, имайки предвид фактът, че недостроената част на околовръстния път е именно такъв терен? Аргументът, че никой няма да ползва железопътен транспорт, ако гарата е извън населеното място пък звучи съвсем несъстоятелно, тъй като с пълна сила би важал за Ботевград, Монтана, Видин и т.н.
Във връзка с всички изложени причини кметът на Враца д-р Костадин Шахов, главният архитект на града Данаил Дилков и всички експерти от Общинска администрация възразяват срещу така разработеното техническо задание и настояват за промени, които да гарантират съвременно изграждане на железопътна инфраструктура, съобразена със сигурността на хората и нормативните изисквания.
Поради тази причина Кметът д-р Костадин Шахов изпрати възражение до Министъра на транспорта,информационните технологии и съобщенията г-н Александър Цветков.

Няма коментари:

Публикуване на коментар