Бисквитки

сряда, 28 януари 2015 г.

Cреща с Милена Дамянова




Днес Областна администрация - Враца се проведе среща с Милена Дамянова, Председател на Постоянната парламентарна комисия по образование и наука в Народното събрание, на която бяха представени основни моменти от Проектозакона за предучилищното и училищното образование.
Срещата е по инициатива и по покана на Народния представител инж. Петя Аврамова и на Областния управител на Област Враца г-жа Малина Николова. На срещата присъстваха Галина Евденова, Началник на Регионален инспекторат по образование и експерти в сферата на образованието, директори на детски и учебни заведения от областта.
В началото на срещата, Областният управител г-жа Малина Николова уточни, че провеждането на една такава среща е продиктувана именно от факта, че „реформата в образованието стартира с проекта на закон“, който се разглежда в комисии в Народното събрание и предстои да бъде приет през 2015 г.
Инж. Петя Аврамова благодари за приетата покана от страна на Милена Дамянова и разясни идеята си, срещите с отделните сектори  от обществено- икономическия живот, водени чрез конструктивен диалог, да бъдат организирани редовно, за да се постига синхрон между институциите.
Г-жа Милена Дамянова коментира промените в Закона за предучилищното и училищното образование и посочи отговорността на политиците и ролята на консенсуса и волята при провеждането на реформи. Основната цел на представения проектозакон е насочена към възможността всяко едно дете, независимо от своите потребности  да придобие ключови умения, да получи успешна личностна и професионална реализация. Законът цели да гарантира подкрепяща среда за всяко едно дете, независимо дали е дете със специални образователни потребности, дали е от социално уязвима група, дали е дете талант. Образователната система също така трябва да гарантира грижата за децата. Г-жа Дамянова даде за пример Финландската образователна система, която е на едно от челните места по грамотност и държавата гарантира  достъп до качествено образование на всяко едно дете.
Ключова промяна е разширяването на училищната автономия, дава се също така възможност по отношение на учебните програми, като ще бъдат утвърдени за етап на образование, а не за клас, както е до момента. Това ще позволи на учителите да разпределят учебното съдържание в зависимост от потребностите на своите ученици. Трябва да се наложи индивидуалният подход и това да се гарантира от законодателството.
В хода на обсъждане на законопроекта отпада задължителната детска градина за четиригодишните деца.
Дава се възможност за разширяване на самостоятелната форма на обучение, разбира се със съответните гаранции за контрол от страна на държавата за образованието, което се предоставя. Възможността за самостоятелно обучение е от първи клас, но за да запише един родител своето дете в самостоятелна форма на обучение, е необходимо да се  премине през комисия по одобряване, ситуирана в регионалните управления по образование, за да се прецени, дали родителите имат компетентностите за такова обучение.
Предстои дебат за тази форма на обучение, но по думите на г-жа Дамянова, всеки един закон трябва да предоставя възможности, да бъде гъвкав, но и да залага достатъчно механизми за контрол. Факт е, че близо 500 деца към момента се обучават в семейството, като държавата не контролира образованието на тези деца.
Развита е и системата за личностно развитие и обучението на децата със специални образователни потребности, като г-жа Дамянова уточни, че не се предвижда закриване на ресурсните центрове, нито помощните училища, нито ресурсните учители ще останат без работа. Тя внесе разяснение, че децата със специални образователни потребности няма да останат необгрижени.
Преименуването на един център от „Ресурсен“ в „Център за подкрепа личностно развитие“ дава възможност да децата от детската градина и училището да имат постоянна грижа от ресурсен учител. Идеята на закона е ресурсните учители да бъдат в училищата и детските градини, а там, където има по едно дете със специални потребности, да се ползва учител от Центъра за подкрепа. Ресурсните центрове в момента са 28, а идеята на Законопроекта е да има повече такива центрове в България. Така усилията за грижа към тези деца ще бъдат интегрирани и всички средства , които се дават ще отиват за тяхната по-добра грижа. Идеята на промяната е достъп до повече грижи и до по-честа ресурсна подкрепа. 
На специална среща с родителите на деца със специални образователни потребности, г-жа Милена Дамянова разясни всички промени, които предстоят да бъдат направени с приемането на нормативния акт. Родителите изложиха проблемите, които срещат при сега действащото законодателство и споделиха своите виждания за необходимостта държавата да наложи промени в грижата към техните деца.     
По думите на г-жа Дамянова, Законопроектът трябва да се приеме в кратки срокове, за да се премине от дебати към действие на разпоредбата.

Надя Гетова
експерт „Връзки с обществеността и протокол“

Няма коментари:

Публикуване на коментар