Бисквитки

понеделник, 13 юни 2011 г.

Отворено писмо на учители от Езикова гимназия Враца

До обществеността на гр. Враца
Чрез местните и национални медии

ОТВОРЕНО ПИСМО

Уважаеми дами и господа,
Към Вас се обръщат група учители от ЕГ „ Йоан Екзарх „ гр . Враца, които не желаят повече да им бъде потъпквано човешкото достойнство и да бъдат съучастници в унищожаването на едно елитно училище с богати традиции и над 40-годишна история.
След като уведомихме Министъра на МОМН, Областния управител на област Враца, Кмета на общината и депутати с настоящето отворено писмо смятаме за необходимо да запознаем и обществеността. Едно гражданско общество не би трябвало да стои безучастно и неангажирано към съдбата на Езикова гимназия.
Съзнаваме, че един анонимен сигнал може да породи съмнения, но на този етап нямаме нито правна, нито синдикална защита и се страхуваме за работните си места, предвид отправяните заплахи и закани от страна на директорката Силвия Драйчева, която е доказала своя авторитарен стил на управление. Предлагаме Ви факти, обстоятелства и действия, които сериозно ни притесняват и рушат имиджа на училището. Проблемите са в два основни аспекта :
- финансова политика и нарушения;
- стил на управление на учебното заведение.
С постъпването си като директор на Гимназията г-жа Драйчева ясно заяви, че тя е лицето, което ръководи финансите и не дължи на никого обяснение.С въвеждането на делегираните бюджети този процес стигна до крайности и извращения.
На колектива се подхвърлят цифри без анализи и обяснения. При последния „ отчет „ за първото тримесечие на тази година бяха цитирани цифри за над 8 000 лева по проект Коменски, 4 500 лева за консумативи, 1 700 лева за айпод . В период на криза се харчат пари за неща, за които колектива въобще не получава информация и научава по странични пътища, неща до които няма достъп и не смятаме, че са нужни на учебното заведение :
- радиостанции, които бяха в употреба само няколко месеца;
- скъп модел GPS;
- водоструйка;
- на фасадата бяха монтирани скъпоструващи светещи инициали на училището;
- постоянна смяна на мебели и килими в дирекцията;
- в началото на учебната година монтира незнайно за колко пари чрез фирма чак от гр. Русе музикален звънец, който е нефункционален и подлуди учители и ученици;
- допълнително се монтират камери, които са неефективни и нямат никакво приложение до сега;
- използват се различни поводи като празници и училищни мероприятия с цел изразходване на средства за оправдаване на фактури;
- хиляди левове се отчитат за командировки, които осъществява винаги с Илия Николов, учител по музика, с неговата лична кола.
- след двумесечен отпуск по болест Илия Николов придружи директорката в командировката й до САЩ, като двамата придружаваха само 5 ученика.
- убедени сме, че има фалшифицирани подписи и имена на колеги в командировъчни, където те не са били и не са получили средства за това;
- от години организирането на абитуриентските балове е приоритет на г-н Илия Николов със знанието и одобрението на г-жа Драйчева. Той предлага офертите, без да се допитва до желанията на самите ученици, като ги заплашва да ги приемат и събира парите, без да се отчита на ученици и родители.
- цялата процедура по въвеждането на униформите на учениците трябва да бъде проверена обстойно в детайли поради следните причини - не знаем официално как е избрана фирмата за изработване на униформите, която е на най-близката приятелка на директорката, което е неоспорим факт за конфликт на интереси; как е формирана цената от 120 лева за детско костюмче; униформата не е обсъждана в никакъв аспект от ученици, родители и учители, в резултат на което тя не се харесва, не се наложи и се облича с нежелание. Същата фирма извършва и други шивашки услуги на гимназията.
- непрекъснато се пазаруват и други неща, които или изчезват или се заключват и не се използват / например оборудване на фитнес зала, интерактивни дъски и др./.
Ние сме убедени, че тя изрядно си оформя финансовите документи, но настояваме да се провери достоверността на всяка от внесените фактури и дали написаното там наистина е закупено или фактурите са фиктивни и всъщност не е закупувано нищо, като се има впредвид, че много често „ пазаруването „, особено на скъпите неща, се прави лично и само от нея, без участие на домакина или учители.
От четири години в сградата на училището през учебно време се настанява Корпуса на мира за 4-5 месеца, което пречи на учебната работа. По тази причина няма функциониращи кабинети и библиотека, учениците са сбутани в малки стаи в нарушение на всякакви изисквания. Никой не знае какъв е наема, който се плаща и къде отива. Същото се отнася и за наема на училищния бюфет и кафемашината. Тук също има конфликт на интереси, тъй като кафемашината бе собственост на директорката, а и съпругът й работи като преподавател в Корпуса на мира.
Г-жа Драйчева непрекъснато изтъква, че е криза и финансовите средства са недостатъчни за увеличаване на заплати и за подобряване на учебната база, за квалификация на учителите.
В нарушение на забраната за изплащане на отпуски, г-н Илия Николов е получил на два пъти изплатена голяма сума, като за целта е освободен от длъжност и веднага отново назначен. Под въпрос е и как е натрупал тези много дни от отпуски.
От родители знаем, че те са правели дарения за хиляди левове на четири очи в дирекцията, които никога официално не са споменавани и завеждани по съответния начин.
Непрекъснато се говори, че в ЕГ „ Йоан Екзарх „ има корупция в лицето на Силвия Драйчева и Илия Николов. Враца е малък град и всичко е публична тайна. Имиджа на корумпирано училище, който Гимназията има в града, е резултат на непрекъснатите искания на пари и подаръци от страна на Драйчева и Николов от името на много учители без тяхно знание и участие.
Учителите непрекъснато са заплашвани, изнудвани и принуждавани да подписват протоколи от изпити с по-високи оценки, като самите директори фалшифицират подписите им. Издават се дипломи на ученици, които въобще не са се явявали на изпити. По такъв повод бяха принудени да напуснат две колежки по испански език в резултат на което няколко години нямаше прием поради липса на специалисти.
Цялото имущество на училището след ремонт – метални огради, паркет, обикновени, кожени и луксозни столове от учителската стая, изчезнаха или се разпродадоха и парите пропаднаха. По думи на живеещи около училището това е ставало през вечерните часове след приключване на работния ден с активното участие на Илия Николов, който ги е извозвал с личната си кола.
Изчезват дарения, компютри, лаптопи, мултимедии.
При пенсионирането на МОЛ – Боряна Цекова, комисията, която извърши инвентаризацията се оглави отново именно от учителя по музика и приближен на директорката Илия Николов.
Формално се сформират комисии, чието мнение не се зачита, а служат само за узаконяване на нейните решения.
Завършваме до тук изложението си по финансовите нарушения с цитат на Силвия Драйчева, направен на учителски съвет пред всички колеги : „ Моята заплата е най-ниска сред директорите в общината, но аз си намирам начин.. „ !
По вторият аспект свързан със стила на управление на училището :
- Със своя стил на управление г-жа Драйчева за тези 12 години успя да унищожи всичко ценно и стойностно. Благодарение на нейното безразличие и незаинтересованост училището загуби мястото си на асоциираните към ЮНЕСКО училища;
- Училището почти не е участвало в значими проекти , които да ангажират желаещите учители и ученици. Нещо повече, тя издига прегради пред желаещите и сама определя кой да участва и в какво – най-често безуспешно.
- Г-жа Драйчева наложи мракобесието, заканите, обидите, дискриминацията по възраст и външен вид като стил на отношение и управление. Учителите са подложени на постоянен стрес и напрежение в очакване на наказания, закани, интриги и обиди.
- Дезинформацията, едноличното вземане на решения без изобщо да зачита чуждо мнение, некомпетентни мнения, капризи и непостоянство в емоционалните й състояния определят оценките и вземането на решения. Тя наложи бездуховността като атмосфера в гимназията, вля апатия и понижи креативността на учителите.
- Прилаганите двойни стандарти противопоставят учители и ученици, прилага принципа : „ Разделяй и владей „.
- Училищната й политика не е в съответствие с възможностите и желанията на учители и ученици.
- Педагогическите съвети са безкрайни монолози на влюбен в себе си човек, обиди и нравоучения.
- Мании за преследване, интриги, клюкарстване, доносничество – това са нейните подходи за манипулиране на учители и ученици.
- Взаимоотношенията между Силвия Драйчева и Илия Николов са аморални и демонстративни пред ученици и учители. При екскурзии, обучения и балове те се настаняват в една хотелска стая. Често се заключват през работно време в дирекцията, което е повод за намеци и подмятания от страна на учениците. Задължително отсъстват заедно независимо повода – отпуски, командировки, болнични. Всеки ден обядват заедно в дирекцията, която за целта е оборудвана с печка, хладилник, мивка, прибори. По миризмата, която се разнася в коридора децата с насмешка определят менюто им.
- Г- н Илия Николов, учител по музика, беше назначен тайно от колектива за главен учител в ЕЗИКОВА гимназия. След известно време този факт беше обявен пред колектива. Определен му е кабинет, но той не изпълнява никакви функции по длъжността главен учител. По време на болнични той посети Катар и разказа за това в телевизионно предаване по ТВ Враца.
- Благодарение на нейното безхаберие и непостоянство има сериозен спад на дисциплината и успеха.
- Липсва отношение към проблемите на учители и ученици, работи само с административния персонал, чиито заплати подозираме, че не остават неактуализирани, Често с тях се правят почерпки в работно време в библиотеката или дирекцията.
- При категоричната забрана за тютюнопушене в училищата тя лично продължава да пуши в дирекцията пред родители, учители и ученици.
- Най – голямата училищна библиотека в региона е подложена систематично на унищожение и ограбване като „ненужна” и от доста време не работи.
- Подозираме, че протоколите от заседанията на Педагогическия съвет се манипулират и нагаждат според нейните идеи и намерения.
- Училищното настоятелство съществува само формално.Членовете му се определят от нея и са неизвестни за колектива. Това са приближени до нея хора. Дейността на настоятелството се свежда до подписване на изготвените предварително протоколи и решения за финансови операции.
- В училището има сформирана синдикална организация, към която тя се отнася с пренебрежение, незачитайки нейните решения и предложения.
Тя непрекъснато е в командировки в Англия, САЩ, Франция, неплатен отпуск за работа в Англия и Общината. Връща се безславно и ни хвърля в хаос и безплодни идеи. Винаги заместник й е учителя по музика Илия Николов, за когото тя нееднократно е правила публични изказвания, че не притежава качества за ръководител, нещо в което ние непрекъснато се убеждаваме.
За тези години на приливи и отливи се заличиха интересни инициативи и форми на училищен живот – празници на училището, вечери на езиците, спортни празници.
Поради личния й конфликт с институции и личности тя изолира училището от обществения живот в града.
Ликвидира всички кабинети – по география, физика, химия, центровете по английски, испански и френски език, фонетичните кабинети. Училището е с мизерна материална база, скъпите интерактивни дъски въобще не са използвани никога.
Наложи прием на пети клас без да осигури специфични условия за обучението на тази възраст.
Поради неясни критерии и изисквания кадровата й политика доведе до текучество сред педагогическите кадри. Неправомерно уволнени колеги в последствие я осъдиха.
Цялостното й поведение доказва липса на морал и това за съжаление е ясно на родители и деца.
Поради горчивият опит който имаме при направени предишни проверки да се привикват учителите в дирекцията на четири очи и да се принуждават да се подписват в нейна защита, предполагаме, че това ще се случи и сега.
В периода на своето ръководство г-жа Драйчева е създала контакти в среди като полиция, съд, адвокати, Регионален инспекторат и местни медии и фирми, които не се притеснява да афишира. Надяваме се на професионално и обективно поведение от тяхна страна при разглеждане и анализиране на обстоятелствата и фактите, изложени в Отвореното писмо, като е необходимо можем да назовем и конкретни имена в съответните институции, на които тя ще разчита.
Оставаме с уважение и надежда

8 коментара:

  1. Много интересно, ако тези учители милеят за гимназията как смятат, че това писмо ще се отрази на прием 2011, който стартира от сряда 15 юни?!

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен, учителите милеят и знаят как се отразява поведението на Драйчева на приема от години. А умните да са наясно, че децата им ВЕЧЕ ще бъдат в нормално училище. А ти какво предлагаш - да мълчат до безкрай и тя да си развява байряка до пенсия, ли ?!

    ОтговорИзтриване
  3. Правилно е да се огласят нередностите, макар и да има известен риск за приема, иначе пък е някак некоректно - всичко да се крие та да дойдат ученици!

    ОтговорИзтриване
  4. Много хубаво,че писмото е стигнало и до медия,просто тая женица е жалка от години,аз много отдавна съм била възпитаник на това училище и още тогава беше така,говорим за преди 6-7 години,тя си краде,Николов си е до нея,Сийка Николова си е там,медицинското лице си е там,назначава какви ли не мизерни преподаватели,които нямат хал хабер от езика,който преподават,само и само да има учител,който да влиза в час...изгони свестните преподаватели,които поддържаха имиджа на училището и сега вече-тя си прави каквото си знае...Да се маха,нахалната госпожа от там,че вече е писнало на много хора явно...

    ОтговорИзтриване
  5. Като ученик в това училище мога да заявя,че цербера Драйчева е възможно най-лошия директор и по-добре децата да знаят предварително преди да се запишат! Ако наистина учителите са го написали това,евала,крайно време беше да се надигнете против нея !

    ОтговорИзтриване
  6. Към анонимен завършил преди 6-7 години...любопитно ми е само, след като си завършила преди толкова време как прецени, че всички свестни преподаватели са изгонени, а на тяхно место са мизерни, които нямат хал хабер от езика. Ти чувала ли си за имена като Кети Ванкова, Даринка Цонкова, Николай Стоев, Антоанета Иванова, Косьо Костадинов, Бисер Благоев, Сашка Младенова ...и за да не се започнат коментарите аз също съм бивша възпитаничка на това училище. С тази разлика, че гледам обективно на нещата. Изброените учители са хора, които се раздават. Хора, които правят всичко, за да научат учениците. Не ми е приятно да чета и слушам как не са останали свестни учители, защото аз съм това, което съм именно благодарение на тези хора. До последния анонимен - настоящ ученик. Не си написал в кой клас си и на колко години, но си мисля, че си още малък. Да, това са го написали учителите, можеш да бъдеш сигурен, че те от много време не са съгласни с начина на управление на училището от настоящия му директор. Когато се започна със заплахите на г-жа Драйчева, аз все още бях ученичка в училището. Много от написаните по-горе неща ние, учениците забелязвахме съвсем сами. "Тайната" връзка на Драйчева и Николов пък е известна на всички и то от много, много време насам. За измамите покрай баловете също се знаеше. Наши съученици от други училища ходеха в същите хотели, за същото време за значително по-малко пари. А ти мило дете от последния пост не забравяй, че не само директора е важен в едно училище, а учителите и образованието, което ще получиш там. Към анонимен 1, не съм сигурна, че има смисъл да се пъна (образно казано), за да ти обясня, че точно това писмо е доказателство, че на учителите им пука. Защо? Защото преди да се вземат, ако изобщо се вземат някакви мерки срещу Драйчева на тези учители ще им се разкаже играта. От заплахи, обиди, наказания, санкции и прочее неща, изброени в писмото и известни като методи на г-жа директорката. Така че бъди сигурен/а, че им пука. Сред изброените от мен учители има хора, които без никакво усилие ще започнат работа в друго учебно заведение, защото са се доказали. Силно се надявам града, кмета, Общината, Министъра на МОМН, Областния управител, медиите и всички властимащи да обърнат внимание на написаното, да не стоят безучастно, скръстили ръце и да предприемат мерки. Аз мога да ви дам своите доводи да го направите: Историята на гимназията, титлата "ЕЛИТ", всеотдайните учители (има ги, все още), учениците, които обществото не спира да определя като бъдещето на...града, държавата. Част от това бъдеще в момента разчита Вие да вземете мерки. За да учиш е необходимо спокойствие. За да си добър ученик е необходимо да ходиш на училище с желание. В тези условия, повярвайте ми е трудно. С Уважение
    П.П Моята класна беше Кети Ванкова, близък човек ми е Даринка Цонкова тези и гореизброените хора въпреки всичко успяваха да влизат в час с усмивка и поситивизъм. И аз им благодаря!

    ОтговорИзтриване
  7. Директорите на училища и детски градини трябва да имат мандат на управление като кметовете например- 4 години. Ако се проверят всички, ще се види, че почти в половината детски градини и училища положението е същото, а може би и по-лошо. Кмета да се заеме с проверки. Злоупотребите са огромни.

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря на човекът,коментирал имената на свестните учители,аз говорех общо,а не с конкретни имена,защото ако трябва да съм откровена и една Илчовска е страхотен човек,всеотдайна и много изпълнителна,Пенкова,Албена Томова,това за мен са имена,които са значими за Ег Враца-Чернева,Ванкова,Цонкова...,но не смятам да оборвам ничие мнение,има много учители,които са освободени от поста си по абсурдни причини,има и такива,които са си там...Имам дете на наши семейни приятели,което завърши ЕГ тази година и видях и през последните 5 години,когато аз не съм била там,съм имала нагледен пример какво се случва там...както и да,всеки има право на мнение!

    ОтговорИзтриване