Бисквитки

сряда, 18 май 2011 г.

Правителството предлага нов закон за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения

Правителството одобри проект на Закон за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения.
Радикалните обществени, политически и икономически промени, които започнаха в българското общество в началото на 90-те години на XX век, доведоха до нова историческа ситуация и създадоха необходимост от утвърждаването на демократични ценности във всички сфери на обществения живот. Започна изграждането на система от институции, чрез които да се осигури функционирането на обществото в съответствие с демократичните принципи и законите на страната.
Наред с положителните обществени промени, възникнаха и някои негативни тенденции. Динамиката на обществените отношения, от една страна, и от друга – отсъствието на ясни правила, които да се прилагат в съответствие с демократичните принципи от добре организирана система на държавни институции, както и недостатъчната ефективност на правоохранителните и правоприлагащите органи, доведоха до значителен брой правонарушения. В нарушение на нормативни разпоредби беше присвоена значителна по мащаби държавна и общинска собственост.
Бързо постигнатото икономическо предимство улесни възможността организирани престъпни структури да противодействат на демократичното функциониране на обществото и да влияят негативно на обществената среда, налагайки корупционни практики в разрез със законите на страната. Усещането за недосегаемост и безнаказаност ерозираха чувството за справедливост и принципа за върховенството на закона. Това имущество открито стои пред очите на обществото като „необяснимо богатство”. Притежанието му не се съгласува с прогласения от Конституцията на Република България принцип за върховенството на закона, който всички български граждани трябва да спазват.
Имуществените вреди за обществото не са единственият резултат от тези процеси. Пряко следствие са загубеното доверие на гражданите в държавните институции и недобрият инвестиционен климат, които препятстват своевременното възстановяване и развитието на икономиката, особено в период на световна икономическа и финансова криза.
Натрупаното в страната престъпно имущество се насочва и към други страни в света. По данни на Световната банка ежегодно в различни държави се изнасят зад граница средства на обща стойност между 1 и 1,6 трилиона долара, получени от корупция и друга престъпна дейност, както и в резултат на неплащане на данъци.
Системата на мониторинг на корупцията на Центъра за изследване на демокрацията регистрира устойчив ръст на корупцията сред населението в България. За българските граждани корупцията категорично се очертава като най- важния проблем, пред който е изправена страната.
Основно предизвикателство след приемането на България в Европейския съюз остава противодействието на корупцията и организираната престъпност.
Безусловно необходим е институционален подход, който да се противопостави на корупционните мрежи и практики. При търсенето и намирането на решения за противодействие на корупцията България ползва и различните институционални инициативи за противодействие на корупцията на европейско равнище.
Предложеният от правителството законопроект е решителна стъпка за преодоляване на идентифицирания дефицит на антикорупционни мерки за пресичане на възможности организираната престъпност да бъде източник на корупция в нейните разновидности.
Конфискацията на облагите от престъпна дейност и от административни нарушения в Европа и в света се счита за ефикасно средство за борба срещу организираната престъпност и корупцията. Отнемането на облаги от престъпна дейност и административни нарушения по реда на гражданския процес (т. нар. гражданска конфискация на имущество) предоставя на държавата възможност за постигане на значителен напредък в борбата срещу престъпността, тъй като я лишава от печалба, което е основен мотив за нейното съществуване.
При гражданската конфискация се прилагат процедури и правила, които са различни от наказателното производство и се оспорва законният произход на собствеността със средствата и при стандартите на доказване, предвидени в гражданския процес. Институтът на гражданската конфискация се явява подходящ и по причина, че единствено в рамките на гражданското производство могат да бъдат проверени средствата и сделките за придобиване на имуществото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар