Йоханес Хаан, европейски комисар за
регионална политика, отбелязва исторически момент днес с прекосяването на новия
мост свързващ Видинския регион и съседния Калафат. Мостът, който е съфинансиран
със средства от Европейския съюз е вторият мост по 630-километровата граница
между България и Румъния, показвайки как Дунавската стратегия на ЕС развива
сътрудничеството в региона.
Комисар Хаан заяви: "Горд съм, че Европейския кохезионен
фонд допринесе за построяването на този забележителен мост и се радвам този
прогрес от юли месец, когато го посетих за последен път. Това е достоен символ
на "Европа в акция" – свързвайки общности и култури и постигайки
целите на нашия Съюз. Той е стратегическа връзка в транс-европейските коридори,
свързващи Югоизточна и централна Европа.Този мост отваря множество възможности
за предприемачи, иноватори, научни работници и млади хора от двете страни на
реката".
Той добави: "Заедно с ново подписания Меморандум за разбирателство между
Румъния и България за устойчиво развитие на транспорта по вътрешните водни
пътища, мостът е доказателство за добро сътрудничество между двете държави,
което се надявам да продължи в рамките на Дунавската стратегия".
Комисията
следеше процеса на изграждане на моста отблизо, за да се справим със закъсненията
и да осигурим бързата му реализация. Очаква се мостът да е напълно функционален
в началото на следващата година. Той е изграден на място, където Дунав е широк
приблизително около 1,3 км. След окончателното му завършване, дължината на
моста ще бъде около 1,8 км. Той ще има 4 пътни ленти, една влакова линия и алеи
за пешеходци и колоездачи."
Проектът на моста, подкрепен с около
106 милиона евро от европейските фондове,
представлява основна част от приоритетните транспортни проекти на ЕС.
Това са пътни и железопътни транспортни коридори, които трябва да свържат
Гърция през България и Румъния с Централна Европа. Очаква се също проектът да
намали времето на пътуване между Западна и Централна Европа и Югоизточна Европа.
На 11 октомври България и Румъния
подписаха Меморандум за разбирателство за създаването на Между-министерски
комитет за устойчиво развитие на транспорта по вътрешните водни пътища и
по-специално общия българо-румънски сектор от река Дунав.
Целите
на Комитета са:
·
Приемане на екшън-план за общи проекти за подобряване
на условията за навигация в общия българо-румънски участък от река Дунав и
свързаността между двете държави
·
Идентифициране на източници за финансиране,
наблюдение и подкрепа за прилагането им
·
Анализ на двустранната законова рамка по отношение на
поддръжката и подобряването на плавателния път в общия българо-румънски сектор
и предлагане на промени, ако това е нужно
·
Подкрепа за създаването на европейска група за
териториално сътрудничество за осъществяване на общи проекти и управление на
дейностите за осигуряване на най-добрите възможни условия за навигация в общия
българо-румънски сектор на река Дунав
Контекст
Дунавската стратегия стартира през
април 2011 г., събирайки 8 страни-членки на ЕС и 6 съседни държави с цел
намиране на общи решения на споделени проблеми. Включените страни са: Германия
(провинциите Баден-Вюртемберг и Бавария), Австрия, Унгария, Чехия, Словакия,
Словения, България, Румъния, Хърватска, Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна гора,
Молдова и Украйна.
"Запазената марка" на
подхода "макро-регион" е да събира държави по общи въпроси чрез
поставяне на цели, координиране на финансирането и сътрудничество по общи
задачи. Макро-регионалните стратегии се фокусират върху това как се разпределят
съществуващите фондове и се ползват от контактите и експертизата на местните
институции, за да осигурят "интегриран подход", вземащ в предвид
както опазването на околната среда, така и икономическото развитие.
Линк
към Дунавската стратегия на ЕС:
Няма коментари:
Публикуване на коментар