Бисквитки

сряда, 24 октомври 2012 г.

България и Румъния свързани: Комисар Хаан първи ще прекоси моста Видин-Калафат на Дунав



Йоханес Хаан, европейски комисар за регионална политика, отбелязва исторически момент днес с прекосяването на новия мост свързващ Видинския регион и съседния Калафат. Мостът, който е съфинансиран със средства от Европейския съюз е вторият мост по 630-километровата граница между България и Румъния, показвайки как Дунавската стратегия на ЕС развива сътрудничеството в региона. 
Комисар Хаан заяви: "Горд съм, че Европейския кохезионен фонд допринесе за построяването на този забележителен мост и се радвам този прогрес от юли месец, когато го посетих за последен път. Това е достоен символ на "Европа в акция" – свързвайки общности и култури и постигайки целите на нашия Съюз. Той е стратегическа връзка в транс-европейските коридори, свързващи Югоизточна и централна Европа.Този мост отваря множество възможности за предприемачи, иноватори, научни работници и млади хора от двете страни на реката".
Той добави: "Заедно с ново подписания Меморандум за разбирателство между Румъния и България за устойчиво развитие на транспорта по вътрешните водни пътища, мостът е доказателство за добро сътрудничество между двете държави, което се надявам да продължи в рамките на Дунавската стратегия". 
Комисията следеше процеса на изграждане на моста отблизо, за да се справим със закъсненията и да осигурим бързата му реализация. Очаква се мостът да е напълно функционален в началото на следващата година. Той е изграден на място, където Дунав е широк приблизително около 1,3 км. След окончателното му завършване, дължината на моста ще бъде около 1,8 км. Той ще има 4 пътни ленти, една влакова линия и алеи за пешеходци и колоездачи."
Проектът на моста, подкрепен с около 106 милиона евро от европейските фондове,  представлява основна част от приоритетните транспортни проекти на ЕС. Това са пътни и железопътни транспортни коридори, които трябва да свържат Гърция през България и Румъния с Централна Европа. Очаква се също проектът да намали времето на пътуване между Западна и Централна Европа и Югоизточна Европа.

На 11 октомври България и Румъния подписаха Меморандум за разбирателство за създаването на Между-министерски комитет за устойчиво развитие на транспорта по вътрешните водни пътища и по-специално общия българо-румънски сектор от река Дунав.
Целите на Комитета са:
·   Приемане на екшън-план за общи проекти за подобряване на условията за навигация в общия българо-румънски участък от река Дунав и свързаността между двете държави
·   Идентифициране на източници за финансиране, наблюдение и подкрепа за прилагането им
·   Анализ на двустранната законова рамка по отношение на поддръжката и подобряването на плавателния път в общия българо-румънски сектор и предлагане на промени, ако това е нужно
·   Подкрепа за създаването на европейска група за териториално сътрудничество за осъществяване на общи проекти и управление на дейностите за осигуряване на най-добрите възможни условия за навигация в общия българо-румънски сектор на река Дунав

Контекст
Дунавската стратегия стартира през април 2011 г., събирайки 8 страни-членки на ЕС и 6 съседни държави с цел намиране на общи решения на споделени проблеми. Включените страни са: Германия (провинциите Баден-Вюртемберг и Бавария), Австрия, Унгария, Чехия, Словакия, Словения, България, Румъния, Хърватска, Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна гора, Молдова и Украйна.
"Запазената марка" на подхода "макро-регион" е да събира държави по общи въпроси чрез поставяне на цели, координиране на финансирането и сътрудничество по общи задачи. Макро-регионалните стратегии се фокусират върху това как се разпределят съществуващите фондове и се ползват от контактите и експертизата на местните институции, за да осигурят "интегриран подход", вземащ в предвид както опазването на околната среда, така и икономическото развитие.
Линк към Дунавската стратегия на ЕС:

Няма коментари:

Публикуване на коментар