Сирни
заговезни, Сирница, Запостение - денят
е наречен „Прошка” и искането и даването
на прошка е един от основните обреди,
съпътстващи празника. И тъй като
кръстникът е основен персонаж, свързан
със семейната обредност – първо с
кръстника и кръстницата се „опрощава”
младото семейство. Пред обредната
трапеза кръстникът благославя новобрачната
двойка с бъклица в ръка: „Бог да прощава!
И дай, Боже, да заговеем по живо, по
здраво. Да дочакаме Великден с шарените
яйца, Свети Георги - с ваклите ягънца,
Свети Петър - с тежкото жито, Свети Илия
- с едрите масуре (кулени), Свети Архангел
- с белия кожух, Свети Никола - с мрената
риба, Свети Иван - с младото гоське!”
След туй всички се гощават. Трапезата
не се вдига до вечерта.
Привечер
младите се прощават със своите родители
– гостуват първо у едните, после у
другите и ако имат по-стари братя и
сестри - и у тях, „та им целуват ръка за
прошка”.
Децата
с нетърпение очакват вдигането на
трапезата, за да „люлят яйцата”. На
края на дълъг конец, окачен на тавана,
се връзва сварено обелено яйце, бащата
го завърта, а децата са клекнали в кръг,
с ръце отзад. Всяко се мъчи да налапа
яйцето, без да си помага с ръце. Който
го налапа, късметът и здравето са за
него през годината. След яйцето на конеца
се връзва залче от баницата, а най-подир
- халвата. Накрая конецът се запалва, за
да изгори. Вярва се, че ако изгори целият,
късметът ще споходи дома. В Паволче
люлеят небелено яйце, завързано с бял
и червен конец. В Хубавене след яйцата,
баницата и халвата, задължително се
връзва и жив въглен със забодена в него
игла-губерка. Тези, които го люлеят,
трябва да духат върху него, та да го
разгарят, „да стои червен, та червено
да е житото”, което ще съберат стопаните
от нивите през идното лято. В Бистрец,
когато бабата вземе парче от баницата,
слага в него жив въглен - да угасне. След
това завързва парчето на конеца и децата
го люлеят, но не го лапат. Сетне бабата
го вдига на най-високата полица в къщата.
От него се поставя в кърмилката на
стоката за здраве, дава се като лек от
шап и други болести през годината.
Празникът
в народния календар се свързва с началото
на пролетта и новата селскостопанска
година - богатата му обредност цели
осигуряване на бъдещо благополучие,
здраве и плодородие. Слънчевата символика
- огънят и магическите практики, свързани
с него, са характерни за празнуването
на Сирница и във Врачанско.
Този ден, като започне да се смрачава, във всеки двор се пали огън от слама, ластуне и от боклука, събран след като стопаните обредно са изчистили дворовете. Най-смелите прескачат огъня за здраве, маскират се и така гостуват у съседите.
Обичаят да се палят и прескачат големи обредни огньове, с които да се изгонят болестите и всяко зло, се нарича в Ботунския край Палалия.
Този ден, като започне да се смрачава, във всеки двор се пали огън от слама, ластуне и от боклука, събран след като стопаните обредно са изчистили дворовете. Най-смелите прескачат огъня за здраве, маскират се и така гостуват у съседите.
Обичаят да се палят и прескачат големи обредни огньове, с които да се изгонят болестите и всяко зло, се нарича в Ботунския край Палалия.
В
много села е разпространен обичаят
ергените „да въртят запалени кошерища,
за да се въдят пчелите”. В Кунино
въртенето е придружено с виковете
„аралия-паралия”. В Руска Бяла, освен
че въртят запалените кошерища, ергените
и тичат с тях из улиците. В Бистрец
ергените въртят орляци.
Обредното
люлеене е част от празника. Цялата Сирна
неделя не се върши женска работа. Това
е седмицата на въртежките и люлките.
Деца, моми и ергени, понякога и възрастни,
до късни вечери се люлеят и въртят.
В
Баница е познат обичаят „Камила”.
Камилата е фантастичен персонаж, направен
от двама приведени ергени, заметнати с
чували, с глава от конски череп и със
звънец на шията. Обредната обиколка –
„ред по ред” по домовете на „камилата”
и нейния “„камилар”, е с цел прогонване
на злото и обезпечаване на плодородие.
Калина
Тодорова – отдел „Краезнание”
Няма коментари:
Публикуване на коментар