Според
народните вярвания дойде ли Баба Марта,
започват да долитат и прелетните птици.
Около Младенци (9 март) от топлите страни
се завръща щъркелът. Широко разпространено
е вярването, че щъркелът и лястовицата
са другари - заедно отлитат през есента
и заедно се връщат през пролетта.
Лястовицата отлита на Свети Илия и се
връща на Благовец (25 март), когато започва
да кука и кукувицата, а щъркелът тръгва
на Свети Панталей и се връща на Младенци,
но край Бяло море се чакат един други и
политат заедно за топлите страни.
Щъркелът
бива посрещнат от децата с радостни
викове и наричания, често придружени с
движения и мимики, напомнящи магически
действия, чрез които се цели здраве и
късмет през идното лято. В криводолското
село Баурене щом видят щъркела, за да
са „живи и здрави” през годината децата
почват да бягат през полето, като весело
наричат: „ Щрък клечи,
аз фърча! Щрък клечи, аз фърча! Щрък
клечи, аз фърча!..”.
В
градешница пък като го видят, викат:
-
Щръ-ко, мръ-ко,
тебе
боли глава,
мене
не-ма нищо!
И
си слагат сламка зад ухото – да им е
леко, да им спори работата през лятото.
В
Бърдарски геран децата тичат и викат:
„Щрък! Щрък по полени гази жито до
колени!” - благопожелание за богата
родитба през лятото, в Ракево “фърчат”-
правят кръгообразни движения с ръцете,
наподобяващи птичи полет, “та да са
„фръкати, живи и здрави цело лето”. В
Софрониево вярват, че когато за пръв
път видиш щъркел и си в кола - цяла година
ще си все на път.
По
долитането на щъркела се гадае и за
плодородието през годината: ако напролет
първите долетели щаркели са с „вални”
и изцапани криле – добре е за земезелците
– плодородна и дъждовна ще е годината,
няма да има суша. Мартеницата се носи,
докато “видиш първия щъркел”. Тогава
се сваля и се окачва на плодно дръвче
или се носи до Младенци и се поставя под
камък. Когато долети първият щъркел,
вдига се камъкът и се гадае “каква стока
ще се въди по буболечките под него”.
Ако пък под камъка няма нищо - немотия
чака стопаните.
Според
нашите баби и дядовци, едни се търкалят
да не ги боли кръста, когато видят за
пръв път щъркел, други – като чуят
най-напред да крякат жабите...
За
връзката между щъркела и жабите ни
разказва една легенда от Белослатинско
– затова как щъркелът е станал от човек,
който съгрешил пред Бога и Бог му наредил
да изкачи със сандък на раменете една
висока планина, като му заръчал да не
отваря сандъка, додето стигне горе. Не
се стърпял човекът, отворил сандъка и
оттам наизлезли змии, гущери, жаби и се
разпълзели по цялата земя. Тогава Господ
го направил на щъркел и му обещал, че
щом събере разпълзелите се животинки,
пак ще го стори на човек. Затова щъркелът
обикаля по блатата и горите – търси
избягалите животинки...
Със
щъркела и лястовицата са свързани още
редица вярвания – гнездата им са свещени
и не бива да се разрушават, защото ще
сполети нещастие този, който е дръзнал
да ги разтури. Щастие и сговор ще има в
къща, на чиято стряха мътят лястовици.
Наричанията
и гаданията не са свързани с точно
определено място на действие (може и в
гората, и на полето, и в селския двор, и
на мегдана, и на улицата...) и време
(календарно) – провеждат се тогава,
когато се случи или по-точно се създаде
необходимата за целта ситуация (когато
долети първия щъркел например или когато
чуеш за първи път през годината
кукувицата). Освен вербалната магия
– магия на словото, в много от тях
откриваме народната вяра в сакралността
и магическата сила на „първото”
(характерна и за гаданията), като и
връзката с инициалната магия – ритуалите,
които съпровождат всяко начало, всяко
първо действие (моментът на действие е
определен от срещата за първи път с
долитащите прелетни птици или цъфтежа
на ранните пролетни цветя). Според
народното схващане, чрез извършване на
точно определени действия и изричане
на съответната словесна формула, по
пътя на магическото уподобяване може
да се окаже влияние върху здравето,
плодородието и живота на човека –
имитативната магия е основна в тези
случаи (имитиране летенето на щъркела,
хвърляне на пръст в градината, имитирайки
сеене при вида на първата лястовица,
слагаш си сламка зад ухото, защото е
лека, та да ти е леко през годината).
Застъпено е вярването в магическата
сила на земята и връзката между земята
и здравето и силата на човека.
Калина
Тодорова – Регионална библиотека „Хр.
Ботев”
Няма коментари:
Публикуване на коментар