Електронно съобщение с информация за декларирания
пред НАП осигурителен доход, трудов договор и други данни от
данъчно-осигурителното му досие да получава всеки новоназначен служител. Това е
една от мерките, които приходната администрация планира да предприеме за
намаляване на проявлението на риска от укриване на част от работните заплати
или т. нар. „заплата в плик“. Това стана ясно на кръгла маса, организирана от
НАП днес. В събитието участие взеха представители на приходната агенция, НОИ,
Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, Министерство на труда и
социалната политика, работодателски организации и синдикати.
Инициирането на срещи с представители на браншови организации
на рискови отрасли, сключване на споразумения с тях, насърчаване на т.нар.
саморегулация в браншовите организации, включително и чрез законодателни мерки,
са също част от възможните решения за намаляване на проявленията на риска от
укриване на заплатите на работниците. Всички участници в кръглата маса се
обединиха около мнението, че най-ефективния подход за справянето с риска от
укриване на доходите, е свързан с
информирането и комуникирането с обществото на това какви са техните преки
загуби от подобно поведение, респективно, ползи от спазването на закона.
Именно това разбиране стои в основата на информационната
кампания на НАП „Заплата в плик“. Инициативата има за цел да запознае
работниците и служителите с това какви са рисковете, ако се съгласяват да не ги
осигуряват на реалния им доход и вземат
част от заплата си в плик. На специално създаден сайт – https://zaplatavplik.bg,
всеки може да изчисли колко би загубил в следващите 30 години, ако се осигурява
на по-нисък от реалния си доход чрез т. нар. „калкулатор на загубите“.
Калкулаторът позволява, след попълване на данни за действителния и деклариран
доход, всеки да разбере колко средства няма да получи в бъдеще под формата на
неизплатени средства от болнични, майчинство, обезщетения за безработица, както
и пенсии. Най-голям интерес софтуерът предизвиква сред потребители на възраст
между 18 и 34 години. 61% от посетителите на сайта попадат в този диапазон, а
54% от тях са мъже.
Юлия Грънчарова
Няма коментари:
Публикуване на коментар