Бисквитки

четвъртък, 23 март 2023 г.

НАП отчита рекорден ръст на приходите за последните години


Приходната агенция очаква информация от ОАЕза българи с имоти в Дубай

3/23/2023

За информация: Людмила Байчева                 

                             Тел.:092 66 84 100

 

През тази година Националната агенция за приходите отчита рекорден ръст на постъпленията в бюджета в сравнение със същия период през последните години. Това обяви изпълнителният директор на приходната агенция Борис Михайлов в ефира на сутрешния блок на БНТ. Той определи събираемостта като рекордна и припомни, че към 17 март събраните приходи са над 6,4 млрд., което е със 752 млн. повече в сравнение със същия период на миналата година. 

„Най-много ДДС е събрано към момента – 2,6 млрд. лв. до 17 март, което е с 211 млн. лв. повече в сравнение със същия период на 2022 г.“, заяви МихайловПо думите на изпълнителния директор на приходната агенция инфлационните процеси, демографският срив и много други фактори оказват своето въздействие върху събираемостта. Ноосновната роля за рекордния ръст на приходите имат служителите в НАП, които си вършат професионално и отговорно работата, както и коректното поведение на данъкоплатцитеМихайлов е категоричен, че няма „чадър“ от страна на НАП над определени фирми в държавата.

„За първи път през 2022 г., по време на служебния кабинет, единственият производител на горива в страната е внесъл корпоративния си данък в размер на 17,9 млн. лв., а по-късно е платил и 72 млн. лв. солидарна вноска върху свръхпечалбата си.“, подчерта Михайлов.

С цел да установи произхода на средства за закупуване на имоти в Дубай и тяхното деклариране, НАП проверява 23 българи, съобщи още Борис Михайлов. Приключили са 21 от производствата, като в резултат на тях са подадени 6 коригиращи декларации, съставен е един акт за установяване на нарушение и са установени над 131 хил. лв. задължения. НАП очаква информация от Обединените арабски емирства и за още българи с имоти в Дубай.

„Ако имаш имоти в чужбина, не означава, че си лош човек и не си платил данъците си. На база на получената по международния обмен информация, приходната агенция прави проверки и ревизии. Ако установим, че средствата, с които са закупени имотите, не са деклариранисе предприемат съответните мерки.“, категоричен е изпълнителният директор на НАП.

сряда, 22 март 2023 г.

Ръст на приходите в НАП с над 752 млн. лв.

 

До 17 март приходната агенция събра 9 % повече ДДС спрямо същия период на 2022 г.

3/22/2023

За информация: Людмила Байчева                 

                              Тел.:092 66 84 100

 

Над 6,4 млрд. лева са постъпленията в Националната агенция за приходите към 17 март 2023 година, което е със 752 млн. лв. или близо 13 % повече спрямо същия период на миналата година. До средата на март приходите за централния бюджет надвишават 3,7 млрд. лв., което е увеличение с 9,8 %, в сравнение с първите два месеца и половина на предходната година. Събраният от НАП данък върху доходите на физически лица е близо 742 млн. лв.,  корпоративен данък – 57,2 млн. лв. и близо 2,6 млрд. лв. ДДС.  Въпреки намалената ставка на данък добавена стойност за някои стоки и услуги от 20 % на 9 %, постъпленията от ДДС в бюджета бележат ръст с 9 %, което се равнява на 211 млн. лв. повече в сравнение със същия период на предходната година. 

Приходите от осигурителни вноски към 17 март надвишават 2,7 млрд. лв., което е с над 425 млн. лв. или 18,5 % повече спрямо първите два месеца и половина на миналата година. 

От НАП напомнят, че през 2022 г. приходите в бюджета са близо 31,5 милиарда лева, което е с 3 милиарда повече, в сравнение с 2021 година. 

„Ръстът на приходите през първите месеци на тази година показва, че НАП работи ефективно дори и в настоящата трудна обстановка. Приходната агенция прилага законодателството еднакво спрямо всеки данъкоплатец, като се използват всички нормативни механизми за събиране на задълженията. Националната агенция за приходите е държавна институция, в която близо 8000 служители в цялата страна изпълняват задълженията си професионално и законосъобразно, и е недопустимо да бъде въвличана в политически спекулации и използвана в предизборни кампании.”, заяви изпълнителният директор на НАП Борис Михайлов. 

неделя, 12 март 2023 г.

Не се предвижда спиране на движението по участък от път I-1 заради строителството на скоростния път Мездра - Ботевград

 

Утре - 13 март, не се предвижда спиране на движението по участък от път I-1 заради строителството на скоростния път Мездра - Ботевград.

Агенция "Пътна инфраструктура" прави това уточнение по повод разпространена невярна  информация за ограничаване на трафика заради изграждане на нов мост край Мездра.

Всички граждани и транспортни фирми могат да получават информация за актуалната пътна обстановка и предвижданите ограничения в движението  по републиканската мрежа от интернет страницата на АПИ – www.api.bg, както и по всяко време от денонощието на тел. 0700 130 20 в АПИ. В агенцията целогодишно при 24-часов режим работи Ситуационен център, който събира и обобщава информацията за организацията на движение по републиканските пътища

понеделник, 6 март 2023 г.

Спряно водоподаване

 Водоснабдяване и канализация“ ООД – Враца уведомява своите потребители, че поради възникнала авария, водоподаването ще бъде спряно днес 06.03.2023г. в района на Западна промишлена зона до 17:00 часа.


Тел.: 092 66 11 19
Тел.: 0889 316 774

четвъртък, 23 февруари 2023 г.

Спряно водоподаване

 Водоснабдяване и канализация“ ООД – Враца уведомява своите потребители, 

че поради възникнала авария, водоподаването ще бъде спряно днес 
24.02.2023г. в района между улиците "Козлодуйски бряг", "Спортна" и 
"Демокрация" до 14:00 часа.

Тел.: 092 66 11 19
Тел.: 0889 316 774

сряда, 15 февруари 2023 г.

Близо 1,5 милиона използват ПИК на НАП

2/15/2023

За информация: Людмила Байчева                 

                              Тел.:092 66 84 100

 

Близо 1,5 милиона потребители имат активен персонален идентификационен код (ПИК) на НАП, като само през миналата година са издадени над 223 000 кода.  В офис на НАП Враца за 2022 година са издадени 3544 кода.

Сред услугите, които се ползват с ПИК - общо 60, са подаване на данъчни и осигурителни декларации, справки за задълженията с възможност за плащане, включително и за местни данъци и такси, справки за изплатени доходи, за осигурителен доход, за извършени плащания и погасени с тях задължения, актуално състояние на трудови договори, подаване на заявления, получаване на удостоверения и други.

Потребителите, които разполагат с персонален код, могат да проверят дали имат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение и да ги погасят, за да ползват различни данъчни облекчения и отстъпка за ранно онлайн деклариране и плащане до 31 март 2023 г. Данъкоплатците имат възможност да се възползват и от предварително попълнената данъчна декларация, която ще бъде достъпна в Портала за е-услуги в началото на март. 

С ПИК, издаден от НАПмогат да се ползват не само е-услугите на агенцията, а и тези, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Националната здравноосигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, Министерство на земеделието, 70 общини, сред които и Столична и други, напомнят от приходното ведомство. 

Издаването на персонален идентификационен код от НАП може да се заяви от разстояние – с обаждане на телефона на приходната агенция: 0700 18 700, на имейл: infocenter@nra.bg, по пощата, както и през системата за сигурно електронно връчване (https://edelivery.egov.bg), подържана от Министерство на електронно управление. 

В заявлението за издаване на ПИК е необходимо потребителят да посочи своите данни, задължително електронен адрес за кореспонденция, както и предпочитан от него офис на НАП, в който ще получи издадения ПИК. От съображения за сигурност, кодът се дава само лично на клиента или на упълномощено от него лице, в запечатан плик, защото всички действия, извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи, се считат за саморъчно подписани.

До 28 февруари работодателите подават справки за изплатени през 2022 г. доходи на физически лица

Заедно със заплатите, се обявяват в НАП и определени необлагаеми доходи 

2/15/2023 

За информация: Людмила Байчева                 

                              Тел.:092 66 84 100


До 28 февруари предприятията и самоосигуряващите се лица, които са изплатили през 2022 г. доходи на физически лица, включително и от трудови правоотношения, са длъжни да представят по електронен път в НАП справки за платените суми. 

От тази година има промяна в данните, които трябва да се посочат в справката по чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ, напомнят от НАП. Заедно с изплатените през 2022 година облагаеми доходи по трудови правоотношения и удържаните данък и задължителни осигурителни вноски, работодателите трябва да обявят и определени необлагаеми доходи, предоставени от тях. Сред тези доходи са: дадените на служителите ваучери за храна, които са освободени от облагане с данък върху социалните разходи по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане, изплатените обезщетения за първите три дни от болничния, еднократните помощи в размер до 2400 лв. за раждане или осиновяване на дете, сключване на граждански брак и др. 

В справката по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ се обявяват изплатените през годината доходи, удържаните данък и задължителни осигурителни вноски на физически лица от извънтрудови правоотношения, упражняване на свободна професия, авторски и лицензионни възнаграждения, наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество, доходи от други източници,   доходи, подлежащи на облагане с окончателен данък, като например дивиденти и ликвидационни дялове, облагаеми парични и предметни награди от игри, от състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител и др., доходи от прехвърляне на права и имущество и други необлагаеми доходи, изчерпателно изброени в чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ. Промените в сила от 01.01.2023 г., свързани с информацията за доходите от извънтрудови правоотношения, ще се прилагат за доходи, изплатени през 2023 г., и няма да се отразяват в справката по чл. 73, ал. 1 за 2022 г., напомнят още от приходната агенция. 

За да улесни подаването на справките, НАП предоставя на сайта си клиентско приложение. Работодателите могат да видят декларираните от тях данни чрез две електронни услуги, достъпни с персонален идентификационен код /ПИК/ и квалифициран електронен подпис /КЕП/: „Предоставяне на справка за актуално състояние на данните, декларирани със Справката за изплатени през годината доходи по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ и за удържаните данък и задължителни осигурителни вноски“ и „Предоставяне на справка за актуално състояние на данните, декларирани със Справката по чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ за изплатените през годината доходи по трудови правоотношения“.

Получените в НАП данни от предприятията ще могат да бъдат въведени в предварително попълнените данъчни декларации, които ще са достъпни в Портала за електронни услуги в началото на март. 

Повече информация за попълването на данните и подаването на справките може да бъде получена на телефоните на Информационния център на НАП: 0700 18 700 или  02/9859 6801,  съобразно тарифата на съответния оператор.


четвъртък, 9 февруари 2023 г.

ВИК Враца помага на бедстващите в Турция

 „Водоснабдяване и канализация“ Враца се включи в кампанията по набиране 

на хуманитарна помощ за пострадалите райони в Република Турция в 
следствие на опустошителното земетресение. Дружеството изпраща 25 тона 
минерална вода за нуждите на бедстващото население.