Да си директор на театър е
призвание, но и наказание, смята шефът на ДКТ - Враца
ВИЗИТКА:
Анастас Попдимитров е
роден на 31 май 1958 г. в София. Директор е на Драматично-кукления театър във
Враца от 1995 г. От есента на 2010 г. е председател на Българската асоциация на
работодателите в областта на културата (БАРОК). Творческата му биография
започва през 1982 г. след дипломирането му в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” като актьор
в Шуменския театър. От 1986 г. е в ДКТ – Враца. Между 1999 и 2003 г. е и
заместник-кмет на община Враца.
Има повече от 100
значими роли в театъра. Получавал награди от МТФ „Подмосковнoе вечера” –
Москва, НФМТФ - Враца, МТФ на НЕТА – Враца, „Албамоно” /Албания/, има участия в
международни театрални фестивали в Москва, Белград, Крагуевац, Букурещ,
Струмица, Питещ и др.
Преди дни донесе от
Македония наградата за „Актьор на Европа за 2013 година”.
Г-н Попдимитров, спечелихте наградата за актьор на
Европа през 2013 година. Кога и къде се случи това, с коя постановка?
Това е един фестивал, който
се провежда за 11-та година. В него са ангажирани 3
държави – Македония, Гърция и Албания. Любопитна подробност е, че при първото
издание на фестивала – през 2002 година, тази награда се печели от друг
българин. Това е Мариус Куркински. Сега,
в 11-ото издание, отново българин печели тази престижна награда.
Тази верига от фестивали се
провежда в трите държави, като обединяващата идея е Преспанското езеро, което е
и в трите държави – Албания, Гърция и Македония. И това обединява усилията им
за провеждане на този фестивал-конкурс – за определянето на актьор на Европа на
езерото без граници. Тази година беше повдигната и идеята за Балкани без
граници – което е идеята на нормалните хора, които живеят на Балканите.
Състезанието беше сериозно –
започна с едно представление на Ана Петерсон от Стокхолм /Швеция/, която получи
почетна награда заради моноспектакъла й „Госпожица Юлия” от Аугуст Стриндберг .
Ана Петерсон е една от любимите актриси на Питър Брук /английски режисьор и постановчик, знакова личност в Британското
театрално и филмово изкуство –б.а./ . Фестивалът продължи в сериозната
конкуренция на театри от 8 държави, сред които Швеция, Гърция, Словения,
Македония, България, Турция. Ние с Йоана Поповска представихме копродукцията на
Драматично-куклен театър - Враца и Малдрамски театър – Битола – това е спектакълът
„Столовете” от Йожен Йонеско. Представлението ни направи много силно
впечатление и макар че се игра в началото на конкурсната програма от фестивала,
за него се говореше през цялото време, а в края – взе и най-голямата награда.
Авторитетното жури, с председател големият европейски и македонски кино и
театрален актьор Мето Йовановски, присъди наградата за актьор на Европа през
2013 година на мен. Това е едно признание както за българската култура, така и
за врачанския театър. За първи път с колежката Йоана Поповска ни разделят при
наградите – досега сме печелили за дует, за изпълнение, но за първи път
наградата ми я дадоха само на мен, макар че Йоана е получавала вече това
отличие, но в друго издание и с друг спектакъл. Така или иначе няма ревност за
наградата у състава на това представление!
Това е поредното признание за Вас в този с пектакъл,
получихте и най-престижните награди на Националния фестивал на малките
театрални форми и на Международния фестивал на НЕТА, които се проведоха през
месец май във Враца, благодарение на новата си продукция „Боб” от Елин Рахнев.
Доволен ли сте от завършилия 74-и творчески сезон?
Мисля, че нямаме основание –
аз и колегите ми във врачанския театър, да не сме доволни от този сезон. Той
беше сезон на много фестивали и награди – в Румъния, Сърбия, Македония,
Албания... Беше сезон, в който бяха направени селекции за много авторитетни
фестивали по света. Спектакълът „Столовете” например беше селектиран да се
представи на фестивала на Йонеско, който се провежда в Торонто /Канада/ през
май 2014 година. Същото представление ще бъде показано през септември на
международния фестивал „ExPonto” в Любляна /Словения/. През март догодина пиесата е
селекционирана да се играе на Първия международен фестивал на театър „Таганка”
в Москва, който е свързан с 50-годишния юбилей на театъра. Както и в театър
„Комисаржевская” в Санкт Петербург, където освен „Столовете”, ще се играе и
„Боб”. Спектакълът „Боб” пък е селекциониран за Струмица /Македония/, където ще
се играе през септември. През октомври „Лизелоте и месец май” е селекциониран
за изключително качествения фестивал в театър „Нотара” в румънската столица Букурещ,
където ще мери сили с трупи от Франция, Австрия, Италия, един от
най-авторитетните театри в Сърбия и Европа – „Стерийно позорище”... Изобщо една
много качествена селекция, което показва само колко силен спектакъл е „Лизелоте
и месец май”!
Отминалият сезон беше белязан
с много добри наши постановки – „Търговци на презервативи”, „Лизелоте и месец
май”, „Боб”, които срещнаха овациите не само във Враца – те бяха играни при огромен
интерес в София и в чужбина, а отзивите за нашата продукция са меко казано
ласкави.
Този сезон беше и подготовка
за предстоящия 75-и юбилеен сезон на театъра и 35-годишнината от откриването на
настоящата сграда на ДКТ – Враца. С удоволствие искам да кажа, че министър на
културата д-р Петър Стоянович прие да бъде патрон на тържествата, които ще се
проведат. В тази връзка искам да зарадвам нашите зрители с информация в аванс,
че през 2014 година ще се извърши основен ремонт на голямата сцена и изобщо на
сградата на театъра, което ще стане, благодарение на спечелен от община Враца пореден
голям европейски проект.
Предстои ни един хубав сезон
с много международни участия. Нека не забравяме и факта, че куклената сцена
получи покана да представи своя продукция по време на фестивал, организиран от
театър „Додона” в столицата на Косово – Прищина, който е в края на месец
септември. Вероятно ще имат и още едно турне през следващия сезон...
Хубаво е да се каже, че тези
участия не са самоцел, тъй като почти нямаме участие зад граница, от което да
не сме се върнали с отличие. А това говори достатъчно много за авторитета на
врачанския театър, за неговите актьори и режисьори в чужбина.
В същото време репертоарът на трупата е доста широк,
само през последния сезон показахте 5 нови заглавия за възрастни и 2 за деца.
Все в това темпо ли ще работите и през следващия сезон?
Да, и следващият сезон ще е
доста активен. Започваме с това, че сръбският режисьор Владимир Лазич ще
постави „Женитба” от Гогол. Тази постановка ще участва във фестивала на руската
класика през месец май догодина в Москва. Както виждате канят ни в много
фестивали – от Торонто до Санкт Петербург...
Значи никой не може да Ви критикува за международното
участие на театъра?
Човек винаги може да бъде
критикуван, но е важен критерият. Ние участваме в много фестивали, но е
по-важно да участваме там, където се случват стойностни неща...
Ще завършим проекта, който
има покана за Москва – „Женитба” от Гогол, ще довършим един започнат проект -
„Мъжът си е мъж” от Бертолт Брехт – това е другият ни международен проект с
режисьор македонецът Мартин Кочовски, в който участва едно от популярните имена
от българските телевизионни сериали... Предстоят много интересни неща, но нека
все пак не издавам всичко!
Ще издам още една – авторът
на „Лизелоте и месец май” – унгарският драматург Жолт Пожгаи, който беше силно
очарован от трупата и от режисьорската работа, от условията и атмосферата във
Враца, предложи и аз се съгласих да режисира творба на Хенрик Ибсен с нашия
театър. А г-н Пожгаи е един от най-известните режисьори на Унгария в настоящия
момент и художествен директор на един от големите театри в Будапеща.
Както виждате очаква ни е
една много сериозна международна програма не само в областта на турнетата, но и
в обмена на творци. Предстои и реализацията на идеята за размяна на актьори в
постановката „Съвсем проста история” от Марина Ладо. Това ще ни даде възможност
български актьори да играят в Битола, а македонски актьори да играят пред
българска публика. Смятам, че този обмен също ще е много интересен.
Не бих искал да подминавам с
лека ръка и фестивалът, който се провежда във Враца всяка година. Този фестивал
показва, че е най-сериозният театрален фест в България – къде иначе могат да се
видят 8 представления от 8 държави за една седмица?! Подобна среща на актьори
от цяла Европа с жури от страни в Стария континент дава възможности не само на
публиката, но и на театралния мениджмънт, който да бъде реализиран през
следващия сезон.
Въпреки трудностите, това значи ли, че фестивалът във
Враца ще продължи да се провежда?
Имал съм и друг път повод да
го кажа: Който си мисли, че ще прекъсне провеждането на фестивала на малките
театрални форми, е несериозен. Защото това е наистина най-старият театрален
фестивал в България – провежда се от 1977 година и е една от гордостите на
българската театрална общественост. Създаден е по инициатива на съюзите на
артистите, на писателите и художниците, като противовес на официоза тогава –
Фестивал на българската драма, който се провеждаше през 4 години. Замислен е,
за да даде на артистите повод за изява на собственото им мислене в една
неповторима, интимна среда със своята публика.
Наскоро завърши конкурса за директор на врачанския
театър – ясни ли са вече официалните резултати?
Да, вече пристигна официално
писмо от Министерство на културата, в което пише, че успешно съм издържал
изпита за директор на Драматично-куклен театър – Враца и през следващите 4
години ще съм негов директор. ДКТ – Враца е една голяма културна институция с
голяма история, която представя много рискове за управление в момента – освен
световната икономическа криза, ние работим в най-бедния регион на Европейския
съюз, а и при провеждащата се театрална реформа – всичкото това налага много
голямо напрежение и изисква от мениджмънта и ръководството да дава всички сили,
за да управлява тази продукция, така че тя да съществува нормално, а не да
оцелява!
Още по-голяма увереност ми
дава факта, че аз съм председател на най-голямата работодателска организация в
областта не само на театрите, но и в читалищното, библиотечното дело,музеите,
оперите и др. така че познавам в детайли процесите, които се случват в
културата ни.
Какво е да си директор на театър – призвание или наказание?
Изумен съм от това, че
повечето хора смятат, че да си директор на театър е голяма работа. Те би трябвало
да разберат, че това в момента е едно много, много, много сериозно изпитание на
личностните качества, на нервната система и че социалната цена за това е доста
висока. На всички, които биха искали да пробват тази професия, желая много
голям кураж, да бъдат готови да жертват личния си живот в името на това да
ръководят една голяма институция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар