След такъв грандиозен скандал,
който разтресе образователната система и цялото българско общество, трябваше да
бъде понесена отговорност.
Това заяви в кулоарите на
Народното събрание народният представител от Патриотичния фронт и член на
комисията по образование и наука Красимир Богданов.
Той обясни, че Патриотите са
посчили на срещата си си с проф. Танев конкретните имена на
отговорните за скандала с представените учебни планове и програми. В
последствие министър-председателят поиска оставката на просветния министър.
Някои чиновници в МОН са на
своите постове от 20 г. Не бива да се вторачваме само в скандалите от
последните дни. Добре помним, че подобни неща излизаха и предишни години, каза
Богданов и уточни, че скандални предложения е имало по отношение на Ботевата
публицистика, стихотворението „Майце си“ и десетки други произведения.
Същите тези чиновници в
министерството са замесени и в скандалите от минали години, категоричен е
депутатът. Затова и патриотите настояват за оставките на директорът на дирекция
„Образователни програми и образователно съдържание“ Евгения Константинова,
началникът на политическия кабинет Мюйессер Солак и заместник-министър Ваня
Кастрева.
Проблемът категорично няма да се
реши единствено с оставката на министъра. Трябва да си отиде и целият негов
екип.
От думите на Богданов стана ясно,
че Патриотичният фронт ще продължи да отстоява и пред следващия министър
предложенията си, които са съобразени със закона за предучилищното и училищното
образование. А те са засилване и утвърждаване на духа на патриотизма,
утвърждаване на националното самочувствие у българските деца.
Училището е най-мощният фактор за
формирането на съзнанието на младите българи и всеки един министър на
образованието трябва да си постави като най-важен приоритет точно това,
категоричен е депутатът.
ЕТО И КОНКРЕТНИТЕ ИСКАНИЯ НА ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“
към Министъра на Образованието и науката проф. Тодор Танев, свързани
със скандалните учебни планове и програми, които ще бъдат поставени и на
неговия наследник
І. НОРМАТИВНИ НЕСЪОТВЕТСТВИЯ
1. Предложените от МОН учебни планове и програми несъответстват на
Закона за предучилищното и училищното образование:
Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование
са:
1. „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност“,
и т. 10. „познаване на националните, европейските и световните културни
ценности и традиции“
Чл. 75, ал. (5), където е записано, че в процеса на училищното образование
може да се изучават и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското,
здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на
личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението
и околната среда, учебни предмети, които формират национално
самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като
разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни
предмети.
По отношение на предложенията за различна терминология в учебниците, в
закона е записано:
Чл. 3. (1) Образованието като процес включва обучение, възпитание и
социализация.
(2) Образованието е национален приоритет и се реализира в съответствие
със
следните принципи:
1. единна държавна образователна политика за осигуряване правото на
предучилищно и училищно образование и т. 5. запазване и развитие на българската
образователна традиция;
2. Промените противоречат и на Приоритет 8.8 от ПРОГРАМА НА
ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА СТАБИЛНО РАЗВИТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ за периода 2014-2018
г., където ясно е записано, че образованието в България трябва да е насочено
към „Формиране на национално самочувствие и патриотичен дух сред децата и
младежите“.
ІІ. ИСКАНИЯ ПО УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ
Ние настояваме за следните промени:
Начален курс - Възстановяване на учебен предмет „Роден край“.
История - Задължителната подготовка да започва и да завършва с
История на България.
Основен курс
5 клас – Изучаване на пълния курс по История на България, съобразено с
възрастовите възможности на учениците.
6 клас – Изучаване историята на Стария свят и на българските земи в
древността.
7 клас – Изучаване на средновековната обща история и българското
средновековие.
Първи гимназиален етап
8 клас – Изучаване историята на Новото време, Българско възраждане и
следосвобожденския период до Първата световна война.
9 клас – Изучаване на историята на съвременната епоха и най-новата
история на България.
10 клас - Изучаване на пълния курс по История на България.
Втори гимназиален етап
11 клас – Изучаване на учебен предмет „История и цивилизация“, като
част от задължителната подготовка с акцент върху понятия и общочовешки
ценности.
Литература
- Запазване на всички изучавани до момента литературни произведения от
български автори и българско народно творчество, формиращи национално
самосъзнание у българските деца и младежи. Тук не се налага съобразяване с
хронологична последователност, за това и не е необходимо разместване на
изучаваните произведения в различни класове
География
- Увеличение на предвидения в 5 клас хорариум по География и икономика
от 51 на 68 часа.
- Разтоварване на учебното съдържание по География и икономика за 5
клас от прекомерно тежки изисквания, силно смекчаване на нормативните
изисквания за придобиване на определени компетентности, очаквани резултати и
нови понятия.
- Нормативно гарантиране на възможността учителите по география да
могат да водят часове по новите учебни предмети „Предприемачество“ и
„Гражданско образование“.
ІII. ОТГОВОРНОСТ
ПГ „Патриотичен фронт“ настоява за оставката на:
Ваня Кастрева – заместник-министър на образованието и науката,
Мюйессер Солак – началник на политическия кабинет на министъра на
образованието и науката,
Евгения Костадинова – директор на дирекция „Образователни програми и
образователно съдържание“.