Когато идва за пръв път в Бърдарски
геран, младият банашки зет Цветан Пелов, току-що е завършил
Художествената академия в София, специалност илюстрация на книгата. Този
факт ще окаже своето влияние върху първите му опити да пресъздаде
видяното. И макар че не идва отдалече, а от съседното по землище село
Крушовица, той попада в очарователната атмосфера на селото с двете
църкви и шарените къщи. Това очарование е толкова силно, че той нарича
селото шеговито „Моята чужбина“. И не само това – кръстосва във всяка
свободна минута улиците и не може да се нагледа на живописните гледки на
хора, къщи и обичаи. Днес сме свикнали само туристите така да
кръстосват и да щракат със своите фотоапарати. Художникът обаче обикаля
със своя скицник и пред учудените погледи на местните хора, несвикнали
на такова внимание към ежедневието си, скицира от натура къщи и хора.
Взирам се в пожълтелите рисунки. Правени са преди 50 години из Бърдаре – някои са бързи скици и наброски, правени на коляно, почти миниатюрни по размер. Други са подробни рисунки на цели картини от тогавашния бит, кипял в село, разгърнати на внушителен скицник.
На тях виждам с почуда вече отминали
явления – сръчните ръце на бърдарчани в ТКЗС-то и неговите многобройни
ръчни и изнурителни дейност. Характерните, любими на всички къщи, улици и
църковни силуети. Цигански катун с чергило и трудолюбивите му стопани
- цигани-кошничари, станували някога на излаза.
Забравени картини от селския живот,
които рисунките възкресяват пред очите ми. Те ме потапят в една друга
стилистика, непозната за днешните виртуални времена с
уморително-цветните, нахално-откровените, бъбриво- детайлни снимки.
Пожълтелите рисунки ми разкриват Бърдаре със стилистиката на тънкия,
деликатен, почти неуловим рисунък, който загатва нежно и неусетно ме
потапя и ме води по следите на молива и туша върху белия лист към
дебрите на въображението. А там се разкрива не просто Бърдаре отпреди
30-40 години – там се разкрива едно царство на мечтите. Защото между
скиците от селските улици, къщи и стилизирани образи на баначени, някак
си естествено се вписват и извисяват причудливи кули и сгради от
пейзажа, които имат своята аналогия в градчетата на Австроунгарската
империя. И днес като се разхождамe из Виенските предградия, виждамe тези
пейзажи, които преди 30 години са се появили в мечтите на художника,
потърсил с молива си духа на бърдаре и бърдарчани и уловил един
непреходен европейски дух.
Няма коментари:
Публикуване на коментар